Kun 2013 ostimme nykyisen talomme, oli alusta asti tiedossa kaksi merkittävää pihaprojektia: terassi ja autokatos. Molemmat paikalta löytyi, mutta terassi oli muodoton kuin barbapapa ja autokatos niin pieni, että sinne auto voisi mahtua vain kylkiasennossa.
Terassi on jo valmistunut, tässä blogissa keskitytään lähinnä autokatoksen rakentumisen edistymisen seurantaan. Tarkoitus myös itse tätä seuraamalla pysymään kartalla ajanjuoksusta!
Autokatoksesta tulossa siis reilun kokoinen katos kahdelle autolle, muuta tilaa ei juuri tarvita. Ulkomitat 6m (syvyys) x 7m (leveys). Tässä vaiheessa olimme vielä valamassa anturaa ja katoksen pohjalle tulisi soramaa. Jossain kohtaa tämä suunnitelma meni täysin uusiksi ja päätimmekin valaa reunavahvisteisen betonilaatan, jotta katoksen lattiaksi saataisiin samantien betonilaatta.
18.4.2015, kun maa oli jo sula, kävi naapuri kynimässä maahan pläntin, johon kahden auton katos tulisi rakentumaan. Maa on pelkkää hiekkaa, eikä vesi jää makaamaan hetkeksikään, joten routimisesta emme murehdi.


3.5.2015 saatiin valmiiksi muotin reunukset, jotta päästään toden teolla mittailemaan tarkemmin sijaintia. Muotti on yksinkertaisesti 3x 100mm lauta päällekäin, jotka yhdistetty toisiinsa pystylaudoin. Lopuksi muottiin laitetaan vielä 2x4 kiertämään lappeellaan muotin ympäri ja varmistetaan muotin koossa pysyminen muottilukoin varustetuilla raudoilla, jotka menevät muotin läpi.
12.5.2015 vähän jo saatu hiekkakakkua muotin keskelle askarreltua ja reunavahvisteen muoto alkaa näkyä. Tässä kohtaa laatan paksuus oli laskettu n. 400mm reunoilta ja 80mm keskeltä. Lopullisessa laatassa mitat ovat n. 300mm reunoilta ja 100mm keskeltä, reunavahvisteen leveys alhaalla n. 300mm.
1.6.2015 tuli ensimmäinen tavaratoimitus taloon.com:sta, tarkemmin ottaen taisi Starkilta tulla, mutta miten nämä nettikaupat nyt nykyään toimiikaan.. Pohjalle tuli siis eps-120 routastyrox 50mm, 1 kerros. Tarkoitus ei ole nyt eikä tulevaisuudessakaan katoksesta tehdä lämmintä tallia, joten lisästyrox olisi ollut vain rahantuhlausta. Styroxin päälle reunavahvisteeseen kiertämään 2x 10mm teräkset, ja pintaan 6-150 teräsverkko. Muotin läpi rautaa menee pitkällä sivulla 5x 10mm ja lyhyellä sivulla 4x 10mm teräs. Koko homman päälle vielä laatan yläreunaan tulee kiertämään yksi 10mm teräs 50mm etäisyydelle muotin ulkoreunasta ja 50mm laatan tulevasta yläpinnasta korkeussuunnassa.
5.6.2015 kakku alkaa hahmottua. Olisi tietty heti alussa voinut tuon kakun tehdä tulevan kaadon mukaan, ettei ensin tee sitä vaakatasoon, ja sen jälkeen tiputa etureunaa 60mm, kun kaatoa haluttiin 10mm / m. Muotti siis vatupassilla suora, kakku muotin sisällä (ja tukilaudat, joilla sain pohjan helposti tasaiseksi) kaatojen mukaan vinossa.
12.6.2015 styroxit levitetty ja pohja tärytetty. Täryttäminen suoritettiin käsivoimin lecaharkoilla. Meni piukkaan. :)
17.6.2015 Raudoitukset paikallaan. Palkkasimme työmiehen tekemään betonivalun, koska yritys-erehdys voi koitua näissä hommissa kalliiksi ja pitkäksi prosessiksi. Miehellä oli mukanaan betonivibra, hierrinkone yms muut tarpeet, joten ei tarvinnut kuin seurata homman etenemistä. Betonia meni 7,5 kuutiota (€€€). Tätä kirjoitettaessa (23.6) tuli lasku, josta selvisi, että betonilaatta onkin normaalia K30 betonia, vaikka tilasimme K45 säänkestävää betonia. Jää nähtäväksi, miten saadaan tämä homma selvitettyä. Laatta kuitenkin liipattu, kasteltu ja peitelty odottamaan uutta kastelua! Pois piikkaus ei siis ole vaihtoehto.
Terassi on jo valmistunut, tässä blogissa keskitytään lähinnä autokatoksen rakentumisen edistymisen seurantaan. Tarkoitus myös itse tätä seuraamalla pysymään kartalla ajanjuoksusta!
Autokatoksesta tulossa siis reilun kokoinen katos kahdelle autolle, muuta tilaa ei juuri tarvita. Ulkomitat 6m (syvyys) x 7m (leveys). Tässä vaiheessa olimme vielä valamassa anturaa ja katoksen pohjalle tulisi soramaa. Jossain kohtaa tämä suunnitelma meni täysin uusiksi ja päätimmekin valaa reunavahvisteisen betonilaatan, jotta katoksen lattiaksi saataisiin samantien betonilaatta.
18.4.2015, kun maa oli jo sula, kävi naapuri kynimässä maahan pläntin, johon kahden auton katos tulisi rakentumaan. Maa on pelkkää hiekkaa, eikä vesi jää makaamaan hetkeksikään, joten routimisesta emme murehdi.


3.5.2015 saatiin valmiiksi muotin reunukset, jotta päästään toden teolla mittailemaan tarkemmin sijaintia. Muotti on yksinkertaisesti 3x 100mm lauta päällekäin, jotka yhdistetty toisiinsa pystylaudoin. Lopuksi muottiin laitetaan vielä 2x4 kiertämään lappeellaan muotin ympäri ja varmistetaan muotin koossa pysyminen muottilukoin varustetuilla raudoilla, jotka menevät muotin läpi.

1.6.2015 tuli ensimmäinen tavaratoimitus taloon.com:sta, tarkemmin ottaen taisi Starkilta tulla, mutta miten nämä nettikaupat nyt nykyään toimiikaan.. Pohjalle tuli siis eps-120 routastyrox 50mm, 1 kerros. Tarkoitus ei ole nyt eikä tulevaisuudessakaan katoksesta tehdä lämmintä tallia, joten lisästyrox olisi ollut vain rahantuhlausta. Styroxin päälle reunavahvisteeseen kiertämään 2x 10mm teräkset, ja pintaan 6-150 teräsverkko. Muotin läpi rautaa menee pitkällä sivulla 5x 10mm ja lyhyellä sivulla 4x 10mm teräs. Koko homman päälle vielä laatan yläreunaan tulee kiertämään yksi 10mm teräs 50mm etäisyydelle muotin ulkoreunasta ja 50mm laatan tulevasta yläpinnasta korkeussuunnassa.

12.6.2015 styroxit levitetty ja pohja tärytetty. Täryttäminen suoritettiin käsivoimin lecaharkoilla. Meni piukkaan. :)
17.6.2015 Raudoitukset paikallaan. Palkkasimme työmiehen tekemään betonivalun, koska yritys-erehdys voi koitua näissä hommissa kalliiksi ja pitkäksi prosessiksi. Miehellä oli mukanaan betonivibra, hierrinkone yms muut tarpeet, joten ei tarvinnut kuin seurata homman etenemistä. Betonia meni 7,5 kuutiota (€€€). Tätä kirjoitettaessa (23.6) tuli lasku, josta selvisi, että betonilaatta onkin normaalia K30 betonia, vaikka tilasimme K45 säänkestävää betonia. Jää nähtäväksi, miten saadaan tämä homma selvitettyä. Laatta kuitenkin liipattu, kasteltu ja peitelty odottamaan uutta kastelua! Pois piikkaus ei siis ole vaihtoehto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti